Jak dlouho se společnost RATHGEBER věnuje výrobě technického značení?
Výrobě technického značení se věnujeme vlastně po celou dobu historie naší firmy a existence našich výrobních závodů. V Německu tedy 75 let a v Bystřici téměř 30 let. To už je poměrně dlouhá doba na získání zkušeností, které máme se zpracováním široké palety materiálů.
Můžete tedy čtenářům prozradit, jaké jsou nejčastěji používané materiály pro výrobu technického značení?
Mezi našimi zákazníky je z mnoha důvodů nejoblíbenějším materiálem hliník v různých tloušťkách. Od 0,1 mm tenké hliníkové fólie v eloxované kvalitě až po masivní hliníkové technické štítky, tlusté i 2mm. Ve skupině těchto masivních štítků je oblíbená i mosaz a ještě častěji nerezová ocel. A to díky své vysoké materiálové kvalitě a odolnosti. Především v potravinářském nebo chemickém průmyslu jsou štítky z ušlechtilé V2A oceli mimořádně žádané. Neméně oblíbenou skupinou je značení z plastových materiálů. V prvé řadě jde o tenké polyesterové fólie s vysoce výkonnými lepidly pro širokou škálu povrchů a s možností ochrany tisku různými formami laminace. Do této kategorie patří i úplná novinka v podobě RPET fólie, která je vyrobená z recyklovaného polyesteru. Je zařazená mezi udržitelné produkty s označením Green Label a pro zákazníka je zajímavá i velmi příznivou cenou. Kvalitativně nejvýše si lze vybrat z nabídky polykarbonátů, na které dokážeme tisknout i z rubové strany materiálu. Což je bezesporu nejvýznamnější benefit. Dle zákazníkových potřeb a požadavků na mechanickou a chemickou odolnost či teplotní zátěž značení lze standardní materiály upravit. Když k tomu doplníme možnosti našich moderních tiskových technologií, lze vytvořit produkt přesně na míru.
Zastavme se u zmíněných tiskových technologií. Jak technický štítek získá svůj finální vzhled a tvar?
Díky modernizaci výroby jsme při výběru vhodné technologie schopni potisknout téměř jakýkoliv materiál v libovolném tvaru. V případě kovů je zásadní sítotisk a digitální UV tisk. Speciálně u hliníkových štítku umíme oběma metodami i eloxovat, což znamená, že se tiskne do otevřených pórů oxidační vrstvy hliníku. Následně se barva uzavře pod tvrdou oxidační vrstvu a je odolná proti poškrábání. Stále častěji používanou technologií při výrobě technického značení jsou i lasery pro popis kovových štítků. Laser udělá nenahraditelnou službu v případě požadavků na doplnění proměnných údajů s dlouhou životností jako jsou QR kódy, čárové kódy a proměnné alfanumerické řady. To už se ale dostáváme k technologiím povrchového zušlechtění, kam patří různé varianty ražby, kartáčování či diamantového broušení, které jsou běžnější především u designových štítků. Moderní technické značení však už zdaleka není jen pouhý obdélník z kovu či plastu a mnoho zákazníků na něm chce mít zajímavým způsobem ztvárněné třeba svoje logo.
U značení z plastu kromě výše uvedených tiskových technologií sítotisku a digitálního tisku využíváme i flexotisku s možností kombinace s horkou ražbou nebo termotransferovým tiskem. A to především u etiket s postupným číslováním, čárovými či QR kódy nebo u speciálních bezpečnostních etiket. Aby byl výčet technologií kompletní, tak je třeba uvést, že pro finální tvorbu tvaru technické etikety používáme u kovů výsek, řezání laserem a CNC obrábění. U měkkých plastů pak výsledný tvar vzniká pomocí řezacích plotrů, laseru nebo výseku. Opět tedy platí, že jsme schopni na základě zákazníkova požadavku navrhnout nejlepší možné řešení.
Jaké možnosti mají zákazníci, co se týče upevnění technického značení?
Většinou se zákazník rozhoduje mezi upevněním mechanickým nebo samolepicím. Pro mechanické upevnění se využívá otvorů pro šrouby nebo nýty. Umístění a rozměry otvorů vyrobíme dle přesného zadání zákazníka. V případě samolepicího upevnění pak máme na výběr širokou paletu velmi kvalitních oboustranně lepicích pásek nebo pěnových lepidel. Samozřejmostí je možnost kombinace obou technologií.
Existují nějaká omezení ve výrobě či zvláštní postupy, na které je třeba zákazníky u nových projektů upozornit?
Omezení je velmi málo. Většinou na straně technických specifikací a extrémních požadavků např. na mechanické nebo teplotní odolnosti. Ale i v těchto případech si obvykle dokážeme s požadavky zákazníka díky našim zkušenostem a vlastnímu projektovému týmu poradit. Jako v případě štítků pro firmu Kubíček Factory, která vyrábí horkovzdušné balóny.