Přečtěte si rozhovor se zakladateli firmy Mopedix. Dozvíte se, proč vsadili právě na elektromotor a jaké jsou jeho hlavní výhody. Povídali jsme si také o funkčnosti a kvalitě a jak do toho všeho zapadly naše 3D etikety Letratec.
Přestože vyvíjíte i moped na benzínový pohon, váš první model je elektrický. Proč jste se rozhodli vsadit nejdříve právě na elektromotor?
S partou kamarádů jsme založili vesnický moped gang v Zaječicích u Pyšel. Pořídili jsme staré mopedy Manet Korado, mopedizovali vesnici a jezdili každý rok na velkou „expedici“ do zahraničí i po Česku – vždy asi na 10 dní a za tu dobu jsme ujeli více než tisíc kilometrů. Užili jsme si hodně legrace, ale obnášelo to i dost smradu, hluku a nepohodlí.
Pak se jeden kolega z party vrátil z obchodní cesty po Číně a vyprávěl, že tam už prakticky všechna jednostopá vozidla jezdí na elektropohon. A že je to zatraceně nebezpečné, protože nejsou slyšet.
Tak jsme se rozhodli předělat jedno Korado na elektřinu. A zkusit mu dodat zvuk. Objednali jsme v Číně díly, první e-moped sestavili, ale jak byl malý a lehký, stavěl se kvůli výkonu elektromotoru na zadní. Co nám ještě vadilo, že na něm velký chlap pořád vypadal směšně.
Tehdy nám došlo, že pokud chceme důstojný stroj i pro velké chlapy, který něco uveze, bude muset mít bytelnou konstrukci, být zároveň co nejjednodušší a že si ho musíme vyvinout sami od podlahy.
A proč nejprve elektrický? Protože elektropohon má dvě veliké (ale určitě ne jediné) výhody oproti klasickému spalovacímu motoru: necítíte žádné vibrace a je v podstatě bezúdržbový.
Nedávno se vám podařilo pro váš elektrický moped Electrix získat homologaci, takže ten už mohl vyrazit na silnice. Můžete přiblížit, čím se váš moped liší od běžného elektrického skútru nebo elektrokola?
Na rozdíl od elektrokola nepotřebujete pro aktivaci motoru šlapat – úplně ponecháváme stranou samotnou konstrukci, nosnost apod., tyto dvě kategorie nelze srovnávat vůbec.
Oproti skútrům je zásadní výhodou velikost kol – Mopedix má 19“, takže s ním bezpečně a pohodlně přejedete jakoukoliv nerovnost a bez obav vás díky vysoké světlé výšce proveze i náročným terénem.
Na rozdíl od skútrů nenajdete na Mopedixu žádné plasty, které by se vám při sebemenší kolizi mohly rozbít – veškerá elektroinstalace nebo brzdové hadice vedou trubkovým rámem a většina konstrukce a ochranných boxů je z poctivého železa nebo plechu, včetně blatníků.
Většina komponent, ze kterých vyrábíte své mopedy, pochází z Česka. Je to důkaz, že je pro vás kvalita provedení přednější i za cenu vyšších nákladů?
Určitě. A také to, že jsme schopni si kvalitu lépe ohlídat, máme větší flexibilitu při případné potřebě jakýchkoliv úprav nebo změn. Nemusíme objednávat velké objemy dopředu. Další veliká výhoda je, že s partnery můžeme řešit vše operativně a osobně.
Na první pohled zaujmou vaše mopedy stylovým designem. Co na vás při vymýšlení vzhledu motorky mělo největší vliv?
Šli jsme cestou ideální ergonomie a minimalismu. Designér měl od nás jasné zadání, jaké parametry musí konstrukce mopedu splňovat. Jak má být rozložené těžiště, jaký posed jezdce, to vše jsme dali dohromady na základě našich zkušeností z jízdy na starých mopedech.
Nevznikal tedy žádný „převratný“ design, který je nepraktický a neergonomický, ale naopak se design podřizoval funkčnosti. Proto můžeme směle tvrdit, že jízda na Mopedixu je pohodlná a ani velký chlap nebo statečná holka na něm nevypadají směšně.
Vaše logo zaujímá na mopedu dominantní místo. Co bylo stěžejní při výběru vhodného štítku a proč jste se nakonec rozhodli pro designový štítek Letratec?
Od počátku jsme chtěli logo s 3D efektem. Variantou byly také prolisy v plechovém obalu, to nám ale zatím finančně nedává smysl.
Zvažovali jsme i gravírování, ale vzhledem k technologii výroby a lakování jsme dospěli k variantě nalepovací.
Stěžejní pro nás byla kvalita lepidla, aby aplikace loga odolala různým povětrnostním a teplotním podmínkám. Dalším klíčovým parametrem při výběru bylo vybrat takový štítek, který je vhodný také na povrchovou úpravu obalu – práškovou barvu (komaxit). To vše 3D štítek Letratec splňoval, včetně parádního vizuálního dojmu.
Co oceňujete na spolupráci s firmou Rathgeber?
Širokou škálu možností pro prakticky jakoukoliv oblast použití.
Ochotu a vstřícnost reagovat i na měnící se požadavky klienta. Schopnost přijmout a zapracovat změny od klienta i po závazném deadlinu v případě, že to ještě výrobní proces umožňuje.
Velmi nás potěšilo také dodržení slíbených termínů, které se v našem případě podařilo dokonce předběhnout.
Mopedy se dostanou do různých podmínek a můžou dostat pěkně zabrat. Ať už jde o povětrnostní vlivy, jako jsou přímé slunce nebo déšť. Jaké další nároky na odolnost štítku jste ještě zvažovali?
Vzhledem k umístění jsme řešili nejen odolnost vůči mechanickému opotřebení, ale i stálobarevnost. Troufáme si tvrdit, že štítky jsme již otestovali ve všech myslitelných podmínkách, a nemůžeme si stěžovat.
Zbývá test zimou a teplotami pod bodem mrazu, ale v tomto případě bude těžší sehnat testovací jezdce než nevěřit, že štítky od Rathgeberu obstojí na výbornou.
Řešili jste pouze designový štítek nebo máte na svých mopedech i jiný typ značení, například technický štítek s povinnými údaji?
Původně jsme řešili jen designový štítek, nicméně jsme nakonec poptali i řešení výrobního štítku, na který jsou kladeny zase jiné nároky.
Pro nás je nejdůležitější nemožnost štítek odlepit a použít jinde, než byl původně umístěný. Hledali jsme takový štítek, který nejde odlepit nebo se při takovém pokusu zcela znehodnotí.
I tady nás přesvědčila kvalita vzorků od Rathgeberu, proto jsme tyto „nezničitelné“ bezpečnostní etikety použili i na označení doporučeného tlaku v pneumatikách nebo maximální nosnosti stroje.
Byla pro vás, coby výrobce elektrického mopedu, důležitá i filozofie udržitelnosti firmy Rathgeber, která vaše štítky vyrobila klimaneutrálně?
Ano, určitě je nám tento přístup sympatický a blízký.